Skip to main content

Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, w niniejszym artykule zostaną przedstawione uprawienia konsumenta w przypadku, gdy zakupiona i zamontowana pompa ciepła jest wadliwa, na przykład ulega częstym awariom lub nie jest w stanie dogrzać domu zgodnie z oczekiwaniami i zapewnieniami sprzedawcy.

W przypadku kupna pompy ciepła, najczęściej na podstawie tej samej umowy sprzedający zobowiązuje się również do jej montażu, a także do wcześniejszego doradztwa w zakresie wyboru odpowiedniego urządzenia. To firma zajmująca się sprzedażą proponuje konkretny produkt, na podstawie przedstawionych parametrów, a także projektuje i wykonuje instalację.

Już po montażu i rozruchu może się okazać, że pompa ciepła jest wadliwa, tj. że nie jest zgodna z umową. Poza wadami urządzenia, które uniemożliwiają jego sprawne działanie, o wadzie pompy ciepła wraz z instalacją możemy mówić także wtedy, gdy nie nadaje się ona do umówionego celu, w tym jeśli zaproponowane i zamontowane urządzenie nie jest wystarczające do osiągniecia w domu oczekiwanej temperatury[1].

Nawet więc jeśli urządzenie jest obiektywnie sprawne, jednak nie spełnia swojego celu, ponieważ nie jest w stanie ogrzać domu w wystarczający sposób, konsument ma prawo żądania usunięcia wad – w tym wymiany urządzenia na nowe, a nawet odstąpienia od umowy i żądania zwrotu uiszczonej ceny. Należy pamiętać, że to sprzedający jest profesjonalistą i ponosi odpowiedzialność za to, aby zamontowane urządzenie spełniało swoją funkcję, nawet jeśli zgodnie z umową nie przeprowadzał wcześniej szczegółowego audytu.

Sprzedający odpowiada za wady pompy ciepła, które ujawniły się w ciągu 2 lat od jej zamontowania. W razie ujawnienia się takich wad konsument może żądać:

  • Naprawy,
  • Wymiany rzeczy na nową,
  • Stosunkowego obniżenia ceny,

 

a jeżeli niezgodność towaru z umową jest istotna także

 

  • Odstąpić od umowy.

Takie same uprawnienia przysługują kupującemu, jeżeli pompa ciepła jest zgodna z umową, jednak sama instalacja i montaż zostały przeprowadzone wadliwie.

Aby skorzystać z reklamacji, wystarczy zgłosić wadę i określić, jakiego sposobu doprowadzenia zakupionego urządzenia do zgodności z umową oczekujemy. Jeżeli umowa została sporządzona w formie pisemnej, oświadczenie o odstąpieniu od umowy również powinno zostać złożone na piśmie.

Sprzedający ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji, a brak jakiejkolwiek odpowiedzi w tym terminie uznaje się za uwzględnienie reklamacji zgodnie z żądaniem konsumenta. Jeżeli sprzedający nie będzie chciał uwzględnić reklamacji, poza powyższymi uprawnieniami kupującemu przysługuje także prawo dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych. W takich przypadkach szkoda może polegać na przykład na konieczności zapłaty wyższych rachunków za prąd, związanych z większą intensywnością pracy pompy ciepła lub korzystaniem z innych źródeł ciepła, np. grzejników elektrycznych.

 

 

 

Podstawa prawna: art. 7a ust. 1 i 2, art. 43a-43f ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2023 r., poz. 2759)

 

[1] Zob. wyrok Sądu Rejonowego w Kutnie z dnia 14 lipca 2020 r., sygn. akt I C 129/19

Jeśli szukasz rozwiązań prawnych dla siebie, firmy lub spółki

skontaktuj się z nami

Kancelaria
BRUDŁO JAGUSTYN KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SP. J.
ul. Norwida 1, 64-300 Nowy Tomyśl
ul. Grottgera 6/1, 60-757 Poznań