Skip to main content
Category

Prawo konsumentów

Odpowiedzialność za wady pomp ciepła i nieprawidłowy montaż

Odpowiedzialność za wady pomp ciepła i nieprawidłowy montaż

Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, w niniejszym artykule zostaną przedstawione uprawienia konsumenta w przypadku, gdy zakupiona i zamontowana pompa ciepła jest wadliwa, na przykład ulega częstym awariom lub nie jest w stanie dogrzać domu zgodnie z oczekiwaniami i zapewnieniami sprzedawcy.

W przypadku kupna pompy ciepła, najczęściej na podstawie tej samej umowy sprzedający zobowiązuje się również do jej montażu, a także do wcześniejszego doradztwa w zakresie wyboru odpowiedniego urządzenia. To firma zajmująca się sprzedażą proponuje konkretny produkt, na podstawie przedstawionych parametrów, a także projektuje i wykonuje instalację.

Już po montażu i rozruchu może się okazać, że pompa ciepła jest wadliwa, tj. że nie jest zgodna z umową. Poza wadami urządzenia, które uniemożliwiają jego sprawne działanie, o wadzie pompy ciepła wraz z instalacją możemy mówić także wtedy, gdy nie nadaje się ona do umówionego celu, w tym jeśli zaproponowane i zamontowane urządzenie nie jest wystarczające do osiągniecia w domu oczekiwanej temperatury[1].

Nawet więc jeśli urządzenie jest obiektywnie sprawne, jednak nie spełnia swojego celu, ponieważ nie jest w stanie ogrzać domu w wystarczający sposób, konsument ma prawo żądania usunięcia wad – w tym wymiany urządzenia na nowe, a nawet odstąpienia od umowy i żądania zwrotu uiszczonej ceny. Należy pamiętać, że to sprzedający jest profesjonalistą i ponosi odpowiedzialność za to, aby zamontowane urządzenie spełniało swoją funkcję, nawet jeśli zgodnie z umową nie przeprowadzał wcześniej szczegółowego audytu.

Sprzedający odpowiada za wady pompy ciepła, które ujawniły się w ciągu 2 lat od jej zamontowania. W razie ujawnienia się takich wad konsument może żądać:

  • Naprawy,
  • Wymiany rzeczy na nową,
  • Stosunkowego obniżenia ceny,

 

a jeżeli niezgodność towaru z umową jest istotna także

 

  • Odstąpić od umowy.

Takie same uprawnienia przysługują kupującemu, jeżeli pompa ciepła jest zgodna z umową, jednak sama instalacja i montaż zostały przeprowadzone wadliwie.

Aby skorzystać z reklamacji, wystarczy zgłosić wadę i określić, jakiego sposobu doprowadzenia zakupionego urządzenia do zgodności z umową oczekujemy. Jeżeli umowa została sporządzona w formie pisemnej, oświadczenie o odstąpieniu od umowy również powinno zostać złożone na piśmie.

Sprzedający ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji, a brak jakiejkolwiek odpowiedzi w tym terminie uznaje się za uwzględnienie reklamacji zgodnie z żądaniem konsumenta. Jeżeli sprzedający nie będzie chciał uwzględnić reklamacji, poza powyższymi uprawnieniami kupującemu przysługuje także prawo dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych. W takich przypadkach szkoda może polegać na przykład na konieczności zapłaty wyższych rachunków za prąd, związanych z większą intensywnością pracy pompy ciepła lub korzystaniem z innych źródeł ciepła, np. grzejników elektrycznych.

 

 

 

Podstawa prawna: art. 7a ust. 1 i 2, art. 43a-43f ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2023 r., poz. 2759)

 

[1] Zob. wyrok Sądu Rejonowego w Kutnie z dnia 14 lipca 2020 r., sygn. akt I C 129/19

Pompa ciepła wraz z instalacją – kiedy mogę odstąpić od umowy?

Pompa ciepła - odstąpienie od umowy

Pompy ciepła są coraz popularniejszą alternatywą dla tradycyjnych metod ogrzewania budynków. Aktualnie istnieje wiele podmiotów na rynku, które oferują sprzedaż takich urządzeń wraz z montażem, a sprzedawcy sami kontaktują się z zainteresowanymi, przedstawiając ofertę. Takie umowy najczęściej są zawierane w domu klienta i tym samym są umowami zawieranymi na odległość w rozumieniu ustawy o prawach konsumenta. Tak samo zatem jak w przypadku zakupów robionych przez Internet, kupującemu przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni, a jeśli do zawarcia umowy doszło w czasie nieumówionej wcześniej wizyty przedsiębiorcy w domu klienta – termin ten wynosi aż 30 dni. Z niniejszego artykułu dowiesz się, od kiedy należy liczyć ten termin oraz czy od umowy można odstąpić także już po montażu pompy ciepła.

W umowach dostępnych na rynku można spotkać zapisy, które zmierzają do ograniczenia lub pozbawienia klienta prawa odstąpienia od umowy, w szczególności przez:

  • Zrzeczenie się prawa odstąpienia od umowy,
  • Zastrzeżenie ekspresowej usługi montażu,
  • Uzależnienie możliwości skorzystania z prawa odstąpienia od umowy od zapłacenia wysokich kar umownych lub poniesienia innych opłat, np. za demontaż lub audyt.

Takie zapisy, jako naruszające przepisy ustawy o prawach konsumenta są nieważne i nie wywołują dla kupującego żadnych skutków prawnych. Przeciwko takim praktykom stosowanym przez przedsiębiorców stosowne działania podejmuje także Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów[1]. Jeżeli więc nawet takie zapisy znalazły się w zawartej przez Ciebie umowie, nadal masz prawo odstąpić od zawartej umowy.

Termin na odstąpienie od umowy rozpoczyna swój bieg:

  1. W przypadku umowy polegającej na przeniesieniu własności rzeczy – np. umowy sprzedaży – w dniu wydania rzeczy klientowi,
  2. W pozostałych przypadkach – w dniu zawarcia umowy.

Umowa sprzedaży pompy ciepła wraz z instalacją jest umową o charakterze mieszanym – zawiera bowiem zarówno przeniesienie własności r

zeczy – pompy ciepła, jak i usługę montażu. W takich przypadkach jednak całą umowę traktuje się jak umowę sprzedaży, a konsument ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 (lub 30) dni od dnia, w którym pompa ciepła została dostarczona do jego domu. Co więcej, z prawa tego można skorzystać także jeśli w ciągu tych 14 dni doszło już do montażu pompy ciepła wraz z całą instalacją. Sprzedawca nie może z tego tytułu naliczać dodatkowych opłat, a kupującego obciążają jedynie bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy.

Wyjątkiem są sytuacje, gdy dana instalacja została zaprojektowana na specjalne potrzeby klienta, które istotnie odbiegają od standardowych rozwiązań stosowanych przez przedsiębiorcę. Zgodnie z przepisami prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje, jeżeli jej przedmiotem jest towar wyprodukowany według specyfikacji konsumenta, „szyty na miarę”. Należy jednak zaznaczyć, że sam fakt, że instalacja została zaprojektowana na potrzeby konkretnego budynku nie sprawia, że nabiera ona indywidualnego charakteru. W typowych sytuacjach przyjmuje się, że w przypadku montażu pomp ciepła czy instalacji fotowoltaicznych produkt nie jest przygotowywany według specjalnego życzenia klienta i kupujący ma prawo odstąpić od umowy na ustawowych zasadach.[2]

Istnieją także nierozstrzygnięte wątpliwości, czy prawo do odstąpienia od umowy przysługuje, gdy montaż nastąpił przed upływem terminu na odstąpienia od umowy na wyraźne żądanie konsumenta. W naszej ocenie zamontowanie pompy ciepła lub instalacji fotowoltaicznej nawet na wyraźne żądanie konsumenta nie wyłącza prawa odstąpienia od umowy, jednak kupujący może być zobowiązany do zapłaty za wykonaną usługę montażu. W dalszym ciągu jednak może bez dodatkowych opłat odstąpić od umowy i zwrócić zakupiony produkt.

Jeżeli zawarłeś umowę o zakup pompy ciepła lub paneli fotowoltaicznych wraz z instalacją i montażem i chciałbyś z niej zrezygnować, masz takie prawo, nawet jeśli z zapisów umowy wynika co innego. W przypadku wątpliwości w zakresie analizy umowy – zapraszamy do kontaktu. Z kolei Jeżeli już po upływie terminu na odstąpienie od umowy okaże się, że zakupiony sprzęt nie działa prawidłowo, sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową. O tym, jakie uprawnienia przysługują Ci w przypadku wad pompy ciepła lub instalacji fotowoltaicznej, dowiesz się z kolejnego artykułu.

 

 

Podstawa prawna: art. 6 ust. 1, art. 7, art. 27-28, art. 34 ust. 2, art. 38 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2023 r., poz. 2759)

[1] Np. Decyzja Nr RBG-11/2023 Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 4 grudnia 2023 r., sygn. akt RBG.610.1.2022.MB-Sz

[2] Tak też Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w decyzji nr RŁO 7/2022 z dnia 20 grudnia 2022 r., sygn. akt RŁO.610.3.2022.AB